Voorjaar, planten maar!

1 mei 2022 - Barnwell, Canada

De maand begon koud, tot en met half april was het 's nachts vaak nog -10. Er kon nog weinig gebeuren op het land tijdens deze periode en het was wachten geblazen. In de tussentijd deden we wat klusjes rondom de yard (het erf) en konden we af en toe nog wat land klaarmaken. Stenen rapen kon ook nog even opgepakt worden, die zijn hier namelijk genoeg in tegenstelling tot wat ik gewend ben in Nederland, soms zo groot dat ze niet meer te tillen zijn.

Rond 20 april konden we eindelijk los. Door het mooie weer wat volgde op een koude periode konden we de afgelopen anderhalve week non-stop aan het poten blijven met 2 machines. Zelf mocht ik ook ervaring opdoen met de pootcombinatie achter de Fendt 1050. het poten zal dan ook over 2 dagen al afgelopen zijn. Verder was de vaste taak voor mij het bemesten van de   percelen. Ook zijn inmiddels alle bieten gezaaid en zit op 1 perceel tarwe na ook alle rustgewassen in de grond. Volgende week hopen we de mais te kunnen zaaien en daarmee alle gewassen in de grond te hebben zitten. Beregenen komt ook al opgang want het is inmiddels al zeer droog aan het worden, maar daar volgende keer meer over.

Ruggenvrezen Fendt 942-BaselierZaaibedbereiding Challanger MT965e-ganzenvoetcultivatorKunstmeststrooien Fendt 720-Salford ValmarAardappels poten met Fendt 1050-Baselier-Grimme Compacta 860